Bisericile creștine din Bansko și regiune provoacă un interes mare în rândul turiștilor pe plan mondial. Cu ajutorul acestor temple se poate „citi istoria” creștinismului la noi de la primele sale zile /aici sunt descoperite 4 bazilici  care datează din secolul 4/ până în zilele de azi.

Se poate vedea puterea credinței și a spiritului bulgar, talente unice și multă frumusețe.

Unele biserici creștine din Bansko și regiune sunt unice.  Precum biserica „Sfântă Treime” de exemplu. Aceasta a fost cea mai mare biserică pe Peninsulă Balcanică, până la construirea ”Alexadar Nevski”, care a ocupat primul loc. În plus, această biserică este legată de evenimente dramatice și destine tragice în numele credinței.

Biserica din Dobarsko, prin construcția și picturile sale murale este unica pe scară mondială; „Adormirea Maicii Domnului“ are un iconostas unic, etc. Bisericile din Bansko și regiune oferă o călătorie emoționantă în decursul secolelor.

Bansko – un focar secular al spiritului bulgar și creștinismului

Spiritul bulgar și Creștinismul au rădăcini adânci în Bansko, care au stat neclintiți de-a lungul secolelor.

Chiar și în timpul Dominației Otomane lungi, populația de aici au avut un statut mai particular de individualitate, deși neanunțat oficial. În Bansko,  de exemplu, niciodată nu a existat un ”conac”, deși așezarea – ca număr de locuitori, viața socială organizată și ca dezvoltare economică, încă în trecutul îndepărtat au jucat rolul de un centru administrativ.

Se poate menționa încă un fapt. Bansko este situat  la poala muntelui Pirin, regiunea prezentând codiții favorabile pentru dezvoltarea  activității economice principale atunci – agricultură și creșterea animalelor. Au existat și meșteșuguri și posibilități de comerț cu țări de pe Coasta Egee. Această regiune nu a fost populată cu mulți turci.

Toate datele istorice arată populație bulgară. Misionari americani, care au vizitat Bansko în anul 1867, relatează despre o locuitori bulgari între „4 – 5 mii”. În cadrul Etnografiei, emise în anul 1878 la Constantinopol, locuitorii orașului Bansko în mod categoric sunt stabiliți ca fiind bulgari.

Acest fapt se afirmă mai târziu de lucrarea etnografică statistică lui Vasil Kanchov, care subliniază faptul că în anul 1900, populația orașului Bansko este de 6500 de bulgari, de religie creștină.

Pe acest fundal s-ar putea menționa și faptul că în secolul  17, când în zona muntelui Pirin începe primirea forțată a religiei musulmane și a apartenenței Imperiului Otoman, în Bansko credința mohamedană a fost acceptată de o singură persoană.

Această păstrare a conștiinței bulgare în regiune bineînțeles transformă orașul Bansko într-un centru de frunte al Renașterii, la care orașul participă cu personalități celebre. Aici sunt Paisii, cărui „Istoria slavianobalgarskaia” este un punct de transformare pentru Renașterea, iar frații săi Lavrentii și hagiu Valcho,  Neofit Rilski, pictorul de icoane Toma Hadzhiikonomov, Galaktioon Hilandarets, mulți comercianți, haiduci, revoluționari.

Creștinismul în Bansko – încă de pe timpul Apostolilor

Credința creștină di Bansko și regiune s-a răspândit încă în primele secole după Era Nouă, în asemenea măsură, încât la sfârșitul secolului 4 deja există biserici construite în Bansko. Rămășițele unor asemenea două bazilici de pe timpul Creștinismului timpuriu sunt regăsite la 4 kilometri de orașul Bansko, în zona Sfântul Nicolae.

În vecinătate imediată de oraș sunt regăsite alte două biserici creștine asemănătoare, datate din aceeași perioadă. Una este situată în zona Shipotsko – la aproximativ 2 kilometri de Bansko. Cealaltă bazilica din timpul Creștinismului timpuriu, descoperită de specialiștii, se află în localitatea Sfântul Ivan, la aproximativ un kilometru de Bansko.

După cum reiese, încă în secolul 4 după Hristos, s-au realizat construcții intensive de biserici în Bansko. Construcțiile clădirilor religioase creștine arată că Creștinismul a apărut aici înaintea acestora. Un fapt care nu este ciudat, întrucât Creștinismul apare pe terenuri apropiate încă din timpuri, denumite în istoria orașului „de apostoli”.

Într-o lucrare profesorul Georgi Bakalov și Toiu Koev  citează cartea Fapte ale apostolilor, după care Apostolul Pavel propagă Creștinismul în Salonic, iar înainte în Tracia Egeică. Urmașii săi de acolo ating o propagare pe scară largă, credința se consolidează, are loc o viață religioasă activă, sunt construite temple.

În plan istoric, distanța de la aceste teritorii până la regiunea Bansko sunt neglijabil de mici. În plus, ținând cont de răspândirea rapidă a Creștinismului. Un fapt care atestă influența sa este redat de faptul că  bessi – dintre cele mai dure triburi tracice, nu se opune propagărilor, iar Biblia chiar a fost tradusă în limba sa.

Istoria interesantă a bisericilor de pe timpul Creștinismului timpuriu din Bansko

Dintre bisericile din Bansko, care datează din perioada Creștinismului timpuriu, până acum este studiată cel mai bine este bazilica din partea superioară a dealului din zona Sf. Nicolae. La excavările realizate acolo,  a fost descoperită încă una, care de asemenea datează din secolele 4-5 după Hristos, dar din păcate, o mare parte din fundațiile sale nu sunt păstrate, întrucât au alunecat pe rocile dealului.

Biserica din partea superioară a fost descoperită din întâmplare – în anul 2003 locuitorii locali curățau regiunea pentru refacerea unei capele. Astfel ei descoperă fundațiile. La excavările inițiate devine tot mai interesant – arheologii descoperă un mare oraș trac oraș – cetate, descoperind și cea de a două bazilică.

În straturile inferioare descoperă urme de activitate umane care datează cu  4 500 – 5000 în urma. Astfel devine clar faptul că cele două biserici din perioada Cretinismului timpuriu din Bansko fac parte dintr-un complex mare arheologic,  care în zilele de azi atrage un număr mare de turiști.

Biserica din partea superioară a  dealului este cu un singur naos și o singură apsidă. Încăperea pentru slujbe bisericești are formă dreptunghiulară ca la bisericile din perioada Bizantină timpurie orientată în este-vest.  Biserica a fost construită din pietre sparte, lipite cu mortar.  În perioada Evului mediu templul a fost lărgit,  fiind folosite pietre rotunde de râu. În zilele de azi fundațiile se află sub capela „Sf. Nicolae”.

Cele două biserici din Bansko din perioada Creștinismului timpuriu  – situate în zonele  Shipotsko și Sf. Ivan, de asemenea au o istorie interesantă. Cea din Shipotsko a fost distrusă în secolul 6 de slavii, fiind refăcută în secolul 12, urmată de o altă distrugere – de către turcii otomani. Bazilica însăși a fost construită pe fundațiile unei construcții tracice.

În zona Sf/ Ivan, în afara bisericii din perioada Creștinimsului timpuriu, există și un atelier de ceramică pentru construcții din antichitatea târzie, precum și un sanctuar al tracilor din secolul 5 înainte de Hristos destinat închinării focului.

Biserica din Doabrsko – unică în toate privințele

Nu din întâmplare biserica din Dobarsko face parte la lista UNESCO a patrimoniului mondial, fiind unică în toate aspectele. Începând de la construcția sa – a fost construită la începutul secolului 17, în anul 1614, dar în această perioada îndepărtată maeștrii au realizat un fenomen miraculos – această are un ”aer condiționat” natural.

Și vara și iarnă temperatura se menține în limite, care au permis păstrarea picturilor murale. Fără instalație de aer condiționat și fără o restaurare, aceste picturi murale au păstrat pentru 4 secole culorile sale autentice intense. În spida faptului că în secolul 19, templul a fost transformat în baie turcească.

Construcția este unică și cu un alt aspect. Pe timpul de atunci spațiul tipic al templului a fost cu un singur naos, dar aici s-a realizat o bazilică cu trei naosuri cu decorare complexă și bogată. Probabil ca o compensare pentru aspectul său exterior de înălțime mică – în timpul Dominației Otomane creștinii au fost obligați a îngropa templele în pământ, pentru a ne se ridica în aer simbolurile creștine.

Picturile murale sunt unice și prin subiectul acestora. Cu o normă de la patru până la 5 imagini de sfinți per templu, aici au fost pictate 30, accentuându-se pe sfinții – luptători. De fapt întreaga suprafața din interiorul bisericii este pictată – cu peste 460 de imagine, ilustrate pe o suprafață de 160 m. p.

Impresionează numărul mare al imaginilor de femei – 30 de sfinte, fiind ilustrați și sfinți catolici. Aceasta nu se întâlnește la alte locuri.

Uimirea vizitatorilor nu se oprește aici. Pentru că în biserica sunt prezente picturi murale – Transfigurarea Domnului, în care Hristos este lustrat cu o figură geometrică, care seamănă foarte mult unei rachete care zboară iar sub această se vede atmosfera și stratosfera.

„Învierea lui Dumnezeu“  prezintă Hristos ca un astronaut acesta înviază morții în Iad, ieșind pe suprafață cu o capsulă asemănătoare celor care colectează astronauții pentru aducerea lor pe pământ.

Astfel biserica din Dobarsko, situată la 20 kilometri de Bansko, provoacă un mare interes turistic, fiind organizate excursii până la biserica. De exemplu, aparthotel Lucky Bansko cu 5 stele întotdeauna include biserica în tururile sale turistice.

„Sfântă Treime” din Bansko – puterea spiritului bulgar

Printre bisericile creștine din Bansko și regiune foarte interesante este biserica „Sfântă Treime”, situată în centrul orașului. Biserica este impresionantă prin dimensiunile sale – parter și balcoane în două etaje, dar și prin istoria sa, care este indicativă pentru puterea spiritului și credinței bulgare.

Templul este construit în perioada anilor 1833 – 1835, cu donații oferite  de către 270 familii, dar și de mulți donatori individuali – 1081. Terenul bisericii de asemenea este dăruit – biserica a fost ridicată pe un teren furnizat de către Lazar German, atunci ocupând funcția de primar, inițiator și organizator al construcției. Toma Hadzhibena – ruda lui Neofit Rilski, a donat terenul din fața casei sale.

Biserica a fost realizată de maeștri locali – construcție, decorație, iconostas, clopote. Mai târziu a fost ridicată turnul clopotului cu înălțime de 30 de metri și ceasul de pe turn, de asemenea realizate de maeștri din Bansko. Persoanele care nu au avut posibilitatea a dona, a participat prin prestarea muncii – un număr de până în 350 de persoane au lucrat simultan la construcția.

În procesul de furnizare a autorizațiilor sunt prezente momente interesante ar și tragice. Negocierile cu turcii s-au purtat de către Lazar German, dar au fost destul de dificile. Pentru accelerarea procesului, acesta a îngropat cruce și icoana în terenul prevăzut și a zis unei femei bătrâne „a visa” obiectele, pe care le vor descoperi acolo. Apoi, în prezența unor reprezentanți ai puterii turcești, au excavat locul și au descoperit „semnul”.

S-au oferit și multe daruri și mite unor personalități importante turcești, ținând cont și de faptul că construcția templului a început cu dimensiuni mai mari de cele admisibile.

La epuizarea fondurilor, Lazar german a împrumutat  suma de 300 000 de groși de la un bei, cu care avea relații comerciale. În urma unui control legat de depășirea dimensiunilor admisibile ale bisericii și de proveniența banilor, Lazar German a fost aruncat în închisoare.  Acolo nu a rezistat torturilor, a mărturisit despre împrumutul luat, după care turcul respectiv a suferit nemilă.

Biserica trebuia demolată în întregime, dar Lazar German a ordonat în prealabil pe crucea la intrare să fie sculptată stema turcă, cu semiluna și cu o stea. Aceasta a sistat demolarea și construcția biserici a fost finalizată, dar Lazar german nu a trăit a vedea sfințirea și a decedat în închisoarea.